Tip: Start met typen in het bovenstaande veld voor een zoekopdracht of browse door de documenten via onderstaande categorieën.
Week 20 Incura v 4.805.0
Deze release bevat verschillende verbeteringen en nieuwe functionaliteiten voor Incura.
NIEUWE FUNCTIONALITEITEN
Inzicht in retourinformatie inclusief bijlagen via VECOZO
Bij het ophalen van retourinformatie via VECOZO wordt al langer in Incura weergegeven of een declaratie is goedgekeurd of afgekeurd. Ook is zichtbaar welke retourcodes zijn meegezonden. Zorgverzekeraars voegen echter soms aanvullende informatie toe in de vorm van een bijlage bij het retourbericht.
Vanaf deze release wordt in Incura aangegeven of een retourbericht zo’n bijlage bevat. Je kunt deze bijlage nu direct downloaden via Incura.
Dit werkt als volgt:
• Ga naar het scherm “Beheer facturen” en klik op “Bijwerken VECOZO”.
• Wanneer een retourbericht een bijlage bevat, is dit te herkennen aan het paperclip icoon bij de factuurregel:

• Selecteer de betreffende factuurregel en klik op “Retourinfo”.
• In het scherm dat verschijnt, zie je rechts een knop om de aanvullende informatie te downloaden:

• Klik op deze knop om de bijlage op te halen:

Zo heb je altijd volledig inzicht in de meegeleverde informatie van de verzekeraar, inclusief eventuele bijlagen.
Sjabloon en betaalvoorwaarden toevoegen aan restitutie nota GDS 801
Bij het opstellen van een restitutienota GDS 801 is het belangrijk dat de juiste betaalvoorwaarden en bankgegevens worden vermeld. Deze release maakt het mogelijk om het factuuronderschrift eenvoudiger aan te passen aan je praktijkvoorkeuren.
• Controleer na de update onder Praktijkinstellingen > tabblad Facturering de tekst bij ‘Factuur onderschrift’.
• Hier kun je onder andere de betaaltermijn en het gebruikte bankrekeningnummer controleren en aanpassen:

• Via de globale instellingen is het nu ook mogelijk om het onderschrift direct te wijzigen. Kies je bijvoorbeeld voor de optie “Op rekening 30 dagen”, dan krijg je een melding dat dit het onderschrift van de restitutienota GDS 801zal aanpassen:


Let op: indien er bij de stamgegevens van de praktijk géén bankrekeningnummer is ingevuld, dan zal het onderschrift op de nota niet volledig zijn.
VERBETERINGEN
Waarschuwing bij gebruik van een niet-GDS sjabloon op restitutienota’s voor de GDS 801
Om te voorkomen dat patiënten geen vergoeding ontvangen voor hun behandeling, is er vanaf nu een waarschuwing ingebouwd wanneer er bij het printen van een papieren factuur geen GDS-sjabloon is gebruikt.
• Deze waarschuwing verschijnt zowel in de facturatiewizard als onder globale instellingen.



• Je kunt het gebruikte sjabloon aanpassen bij de patiënt of in de globale instellingen.
De reden voor deze toevoeging is dat sommige zorgverzekeraars alleen restitutienota’s verwerken die op een GDS-sjabloon zijn gebaseerd. Als je een ander sjabloon gebruikt, loop je het risico dat de declaratie door de verzekeraar wordt afgewezen. Dit betekent dat je de factuur mogelijk opnieuw moet aanmaken en verzenden.
Afgekeurde creditnota opnieuw kunnen indienen
In sommige gevallen is een creditnota afgekeurd door de verzekeraar. Als dit een terechte afwijzing is van de verzekeraar omdat er een fout stond in de eerder door Incura aangemaakte creditfactuur, kun je deze snel en eenvoudig corrigeren en opnieuw indienen.
Vanaf nu is dat mogelijk:
• Wanneer een creditnota wordt afgekeurd en dit blijkt uit het retourbericht, verschijnt er een nieuwe knop op het scherm ‘Retourinfo’.

• Met deze knop kun je direct een nieuwe credit aanmaken, die automatisch opnieuw wordt ingediend bij de verzekeraar.

In beheer facturen is de nieuwe creditfactuur terug te vinden. Om dubbelen in de boekhouding te voorkomen, wordt de nieuwe creditfactuur niet naar de boekhouding gestuurd en ook niet meegenomen in het overzicht facturen.
Het is belangrijk dat er pas een nieuwe debet factuur wordt ingediend nadat de verzekeraar de creditfactuur heeft verwerkt.
Deze verbetering bespaart tijd en maakt het corrigeren van fouten in het facturatieproces een stuk eenvoudiger.